Conan!

Zaterdagavond stond Conan (eindelijk) op het programma!
Begonnen met introductie scenario In The Clutches of the Picts, waarbij de dochter van de lokale gouverneur gered dient te worden uit een Pictendorp (hier een soort oermensen) alvorens hun sjamaan haar zal offeren. De helden dienen te ontsnappen met de dochter + het hoofd van de sjamaan voor ronde 8, plus de dochter zit in één van de acht hutjes. Ikzelf als Overlord die het Book of Skelos (lees: alle slechteriken) hanteert. Bert als Conan, Geert als Shevatas en Sven als Hadrathus de tovenaar. Redelijk wat foutjes tegen het toch wel vrij zware regelboek gemaakt, maar dat is de bedoeling van zo'n introductie scenario.

Amai da's wel een grote slang hé zeg!


Conan gaat meteen voor de kop van de sjamaan, die ondanks herrollen en wederom herrollen (regels leren) toch meteen neergaat (edit: was dus een grove fout tegen de regels, stenen hutten kon je niet wallbreaken - ik vond al dat het té vlot ging).
Daarna meppen de helden wat picten en hyena's (0 pantser en 1 levenspuntje gaat erg snel) dood en vinden dan plots de ontvoerde deerne verstopt in één van de hutten. De slang breekt uit en kan de tovenaar verrassen en opeten, maar Shevatas snelt ter hulp, pakt dochterlief op en verlaat het spelbord voor er nog een vijand kan reageren. Overwinning voor de helden!

The Book of Skelos met oa "the River"...

Redelijk op tijd gedaan dus besloten we er nog een scenario door te jagen, dit keer met Sven als Overlord. Trapped Like Rats, alwaar een benevelde Conan en kompanen gedrogeerd worden door een wraakzuchtige prostituee (staat in het scenario) en uitgeleverd zijn aan de troepen van een op de tenen getrapte nobelman en met hun hachje dienen te ontsnappen. Conan toch!


Dit keer geen Picts maar Bosonian Troops & Archers die toch iets steviger blijken dan hun pantserloze voorgangers. Vier kisten doorzoeken die - uiteraard - verspreid over The Rat's Inn staan opgesteld en in de laatste ontsnappingsmateriaal verborgen zit om alzo een raam open te prutsen en finaal te kunnen ontsnappen. Ondertussen hebben we ook géén wapens maar kunnen we die érgens terugvinden door "goed te zoeken" (1 op de 10 kans) en elk wapen ligt ook nog eens apart verstopt. Wie verzint zoiets?


De eerste beurten dienen we omslachtig te werk te gaan en te voorkomen dat we gezien worden door een wachter, of het alarm gaat af en daar komt niet veel goed van. De Overlord nam een loopje met de regels van het bewuste scenario en activeerde de eerste beurten teveel soldaten, waardoor van dat rond sneaken niet veel in huis kwam en er opeens nogal veel soldaten ons omsingeld hadden, ondanks de stevige mind control van de tovenaar.
Van zodra het alarm af ging kwam er nog eens een regiment extra bij én begonnen er ook meer groepen te activeren, waardoor de laatste rondes erg spannend werden en het sneaken werd vervangen door koeken.


Een oude "vriend" van Conan, aapman Thak, kwam ook nog eens door het raam om het ons nog moeilijker te maken. Uiteindelijk kon alleen Conan's dievenvriend Shevatas ontsnappen en werd het scenario op het uiterste nippertje beslecht in het voordeel van de helden (ongeveer, maar de Overlord had al zoveel vals gespeeld door extra activaties wanneer dat feitelijk niet kon dat hij daar flexibel in was).


Eindconclusie: leuk spel! Al was het toch even gewoon worden aan de niet altijd conventionele regels. De basis (energie verdelen en al dan niet terugkrijgen aan het begin van je beurt) is redelijk simpel en speelt erg vlot, maar iedere actie (aanvallen, bewegen, ...) heeft nog een aantal kleinere regeltjes waardoor we het boek regelmatig moesten raadplegen.
Een erg uniek concept qua management van de bad guys, waardoor de Overlord het niet altijd gemakkelijk heeft en, net als de spelers, keuzes dient te maken.
Ook leuk dat de rol van Overlord kan wisselen (gewoon 1 vd aanwezige spelers) en niet vastligt mits een campaign, waardoor iedereen al eens de held kan uithangen. Al wil natuurlijk iedereen Conan zijn, want die valt aan met rode dobbelstenen. :-)
De scenario's worden gekozen ahv de aanwezige spelers (2-5) en bieden zeker genoeg variatie.  Dit keer alleen het basisboek gespeeld, er ligt nog een ganse doos vd Kickstarter te wachten ook met extra helden, vijanden, scenario's...

Komt zeker nog op tafel!

Het werd uiteindelijk half 2, dankzij de veranderende uur bleek dat plots half 3. Ouch!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Legion

Carnaval vlaaikes