zaterdag 9 september 2017

T.I.M.E. Stories


We spelen nu al een tijdje T.I.M.E. Stories, op eerder onregelmatige basis, en dat is toch iedere keer een aparte ervaring. Deels omdat we dan meestal de details en aanwijzingen van voorafgaande sessie vergeten zijn. Een moeilijk te catalogeren spel en de mechanics of het concept uitleggen is ook een beetje spoilen.



Als speler neem je de rol van agent op die via een receptacle een zekere missie moet volbrengen. Die missies zijn telkens opgebouwd uit kaarten die locaties, encounters, items enzovoorts kunnen omvatten, afhankelijk van de missie. Encounters en tests worden beslist door speciale dobbelstenen en iedere missie heeft ook telkens een timer, die de duur vh spel en de kans tot falen bepaalt.
Meer kan ik denk ik niet uitleggen zonder de setting en verhaal te spoilen.


Het basis spel bevat 1 scenario (Asylum, speelt zich af in een... mental asylum met een vleugje mythos horror), maar ondertussen zijn er ook al tal van extra scenario's als uitbreidingen beschikbaar. Zelf hebben we net A Prophecy Of Dragons uitgespeeld, dat zich afspeelt op een fantasy wereld (met twists). Met artwork van de geweldige Vincent Dutrait, maar dat terzijde.


Positief: Ieder scenario biedt een door een timer gelimiteerde uitdaging, waarbij mysteries en puzzels dienen te worden ontrafeld door alle spelers tesamen (het is inderdaad een cooperatief spel). Bij falen krijg je (meestal) een herkansing met een lagere moeilijkheidsdrempel, waardoor er toch ook een competitief aspect bij komt kijken. Maar dat leidt dan weer direct naar het eerder negatieve aspect van dit spel, namelijk:

Negatief: ieder scenario is in principe slechts éénmaal speelbaar (volledig uitspelen). Hetgeen het dure prijskaartje toch een beetje wrang maakt (blij dat ik het niet zelf gekocht heb). We zijn met elk scenario voorlopig wel een 3-4 avonden zoet geweest, dus dan is het nog aanvaardbaar, maar een groep die 1 scenario in pakweg 1-2 avonden uitspeelt zou zich bekocht kunnen voelen. Oplossing binnen een vaste groep spelers zou kunnen zijn dat iedere speler om beurt een scenario koopt om de kosten een béétje te spreiden.

Al bij al een leuk spel, zij het gelimiteerd qua herspeelbaarheid. Ieder scenario loopt over van sfeer en spelers worden werkelijk in het verhaal gezogen.
Het deed me bij momenten denken aan de allereerste adventure/RPG spellen op de oude personal computers, waarbij de speler op een vast scherm enkele commando's ter beschikking heeft en dingen moet zoeken en uitvissen. Een andere locatie gaf dan weer een nieuw vast scherm met nieuwe details om te onderzoeken...


Als volgende scenario staat Under The Mask reeds klaar, een mysterie in het oude Egypte.

Geen opmerkingen: