maandag 5 december 2016

SoB: Frontier Town Play Test

De Frontier Town uitbreiding, enkele nieuwe (preview) hero classes via de Halloween sale van de officiële webstore en een (gratis) custom campaign systeem van Bootlegger ... Hoog tijd om Shadows of Brimstone nog eens op tafel te leggen en uitgebreid te testen.

Nieuwe helden betekent nieuwe personages, en met een hero class als Cowboy ter uwer beschikking laat dat slechts één logische keuze: Cowboy Henk, cowboy from Flanders! Bijgestaan door een Prospector genaamd Dave gaat onze Henk op avontuur in de gevaarlijke heuvels rond het vernielde Brimstone!


Het campaign systeem biedt een uitgewerkte kaart van de streek, gebaseerd op de kaart die ook in het adventure book te vinden is. Mét indicatie van de grootte + aard van nederzettingen, compatibel met de Frontier Town uitbreiding. Hoefde daar dus al niet meer voor gerold te worden.


Een rol met de dobbelstenen (1d12 + 1d8) bepaalde het beginpunt van het avontuur en dat bleken de heuvels vlak boven Brimstone zelf te worden (1/10)! Een regio die (voorlopig) geen extra invloed heeft op het avontuur.


Logischerwijs werd missie 1 weer doorploeterd, met als resultaat 3 dark stones voor Henk en niet minder dan... 15 voor Dave! Die dubbele bonussen voor de prospector lopen inderdaad op! Aan het eind van de missie wordt gerold voor corruptie per dark stone... inderdaad.
Resultaat hiervan: 2 corruptie voor Henk en slechts 5 voor Dave, waardoor deze meteen een mooie mutatie kado kreeg: een tentacle mustache (-10$ op alle items in de winkels). Handig!


De missie zelf faalde want aan het eind van de mijn wachtte een overmacht onze helden op: 1 harbinger, 5 tentakels, 5 hellbats en er kwamen dankzij de lieve Darkness ook nog eens 5 hungry dead onze helden ambushen... Bovendien puilden Dave's zakken nu al uit met dark stone zodat die paar méér uit de missietitel te verwaarlozen waren. Plus ikzelf had nu geen zin in een eindeloos dobbelfestijn, dat is leuker met wat extra volk erbij. Vluchten dus!

Er werd gekozen voor een medium stadje (volgens het campaign systeem kans op encounters onderweg op een rol van 1-3 per held, volgens de officiële regels ligt die kans veel hoger) en dat werd dan het gevallen mutantenfort Camp Anderson (mutant town)! Doordat de missie faalde en de Duisternis kon ontsnappen lagen D3 locaties reeds in puin. En dan rol je... 6 natuurlijk. Dave had geen geld en diende in het kamp te overnachten, en het gerolde event vernietigde nog 1 extra locatie plus het kampement zelf verdween ook nog eens. Zal die Hellmouth geweest zijn waar ze argeloos langs reden (en later Sunnydale over gebouwd werd en ook Buffy haar peren zag).
Onderstreept alweer het totaal willekeurige en van dobbelstenen afhangende karakter van het spel.


Henk kon wél een overnachting in het hotel betalen en begaf zich overdag naar de smuggler's den (één van de weinige overgebleven locaties van het fort), terwijl Dave ging werken voor de kost door de lokale spoorweg te helpen herstellen. Het bracht hem zelfs 60$ op en al! Tussen het smokkelwaar bleken enkele artefacten uit een andere wereld te zitten, die Henk niet kon laten liggen! Deze variëren per town visit aan de smuggler's den, dus ook weer compleet willekeurig.
Aangezien bijna alles vernield werd en ze hun berg dark stone niet versjacherd krijgen (géén frontier outpost in een mutant town), houden onze helden het maar voor bekeken. Met een fles tequila per held en meer potentiële corruptie op zak dan goed voor hen is rijden ze de ondergaande zon tegemoet...

Via de Shadows of Brimstone pagina van Boardgamegeek vallen allerlei handige hulpmiddeltjes te downloaden, waaronder ook mission cards. En die zijn redelijk up-to-date dus afhankelijk van de basis set die je bezit en eventuele uitbreidingen die extra scenario's bieden stel je zo zelf je deck samen en verkrijg je willekeurig missies. Of trek x kaarten en kies daaruit...


Wordt misschien ooit vervolgd. En dan liefst met meerdere spelers want alleen is maar triestig (tegen wie moet je sakkeren?)...

Geen opmerkingen: